Tidig morgon och busiga barn!

Idag var mina barn uppe tidigt och kom till mig och sade att flugan busade med dem.
Vi åt frukost och pratade om baka kakor till fika.
De äter kakor och jag tar och dricker te hela tiden då.
De älskar drömmar men svårt att göra nu , finns ej alla saker till.
Recept på drömmar

Ingredienser

50 stycken

Tillagningstid: 20 min.

  • 200 g smör eller margarin
  • 2 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1/2 tsk hjorthornssalt
  • 5 dl vetemjöl

Gör så här

  • Sätt ugnen på 175 grader. Rör matfett och socker poröst. Blanda ner vaniljsocker och hjorthornssalt i mjölet. Rör ner det i smeten till en deg. Dela degen i två delar och rulla dem till längder. Skär dem i bitar och rulla ut dem till små bollar. Lägg dem på papprade plåtar. Grädda mitt i ugnen i cirka 20 minuter. Kakorna ska vara bleka och lite spruckna.

himelskt gott.

Sen så gör jag dessa ibland

2 bröd

 

  • 1/4, ca 12 g, paket jäst
  • 5 dl ljummet vatten
  • 1/2 msk salt
  • 1 dl grahamsmjöl
  • 12 dl vetemjöl
  • 1/2 dl linfrö

Gör så här

  • Lös upp jästen i lite av vattnet. Häll i resten av vattnet, salt och linfrö. Blanda ner grahamsmjölet och sedan vetemjölet, lite i sänder. Låt jäsa i fyra timmar i rumstemperatur, eller över natten i kylskåp. Knåda ihop till en deg och dela den i två delar till runda eller avlånga bröd. Skåra dem på översidan. Lägg bröden på smord plåt, täck över och låt jäsa i två timmar. Grädda dem i 275 grader i 10 minuter. Sänk värmen till 225 grader och grädda i ytterligare 25 minuter. Låt bröden svalna på galler utan bakduk.



skall kolla min älskade son han hostade och ligger i soffan helt utslagen.
Hoppas han piggnar till snart.
Kan bara vara tillfälligt med det hoppas jag på.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0